Aura Ahlbäck

(f. Eskelinen)

Aura Ahlbäck (1909–2001) var en synlig förenings- och kulturaktivist som under sitt långa liv var med om mycket. Hon grundade bl.a. Helsingfors Dövas Förenings ungdomsklubb och var den som startade dövas kulturdagar. Aura var också en framgångsrik idrottare, hennes grenar var skidning, simning, 100 m löpning, höjdhopp, kula och längdhopp. Deltagandet i Dövas nordiska kongress i Köpenhamn år 1934 var Auras första utlandsresa. Hon skrev en detaljerad reseskildring i sitt lilla häfte. Senare besökte hon flera länder i samband med dövas aktiviteter och privat.

Bakgrund

Aura Ahlbäck föddes i en karelsk tjänstemannafamilj. Hon förlorade hörseln när hon var fyra år efter vattkoppor. När hon var nio år började hon i dövskolan i Kuopio och efter det gick hon i Nikkarila hushållsskola. Livet för Auras generation präglades av krigsåren; i vinterkrigets tumult stupade också hennes bror. Aura var själv lotta under krigstiden. Hon gifte sig med sin man Ole Ahlbäck år 1940.

Reseskildring om dövkongressen i Köpenhamn 1934

Aura berättar i sin reseskildring hur den finländska gruppen döva på kvällen den 18.9.1934 i södra hamnen i Helsingfors steg ombord på fartyget Arcturus med Köpenhamn som destination. Den första natten sov inte just någon bra. Den första utomlandsresan var spännande för alla. Sjöredan tog närmare tre dygn.

När fartyget äntligen kom till hamnen i Köpenhamn såg finländarna att danskarna väntade på dem. Genast den första dagen fick Aura besöka den nordiska yrkes- och handarbetsutställningen. Utställningen var en publiksuccé, de talrika besökarna fick bekanta sig med vävning, döva konstnärer och i filmförevisningarna med undervisningen i de danska dövskolorna.

På kvällen fick Aura och de andra finländarna bekanta sig med dövföreningen i Köpenhamn som den kvällen var fylld av tecknande döva. Det förargade Aura litet att alla bord i restaurangsalen var fyllda med män och kvinnor som rökte paperosser och cigarrer. Det var man inte van med hemma i Finland. I nedre våningen fanns också ett biljardbord som var i flitigt bruk. Enligt Aura hörde också kortspel till danskarnas favorithobbyer. På dövföreningen i Köpenhamn fanns också en scen och i övre våningen lägenheter för döva åldringar. Föreningen stängde klockan 12 på natten, då måste alla gå hem.

Nästa morgon var det äntligen tävlingsdag, den började med regn. De fyra finländska idrottarna föreberedde sig föra sina idrottsprestationer.

”Fyra länders flaggor svajade högt uppe och berättade att dövas nordiska idrottstävlingar börjat. Spända tog vi på oss idrottskläderna. I damernas omklädningsrum skakade man livligt hand och presenterade sig. Vi idrottskvinnor från fyra länder blev snart bekanta med varandra.”

Dövas nordiska idrottstävlingar var en framgång för Aura. Hon fick andra pris i längdhopp och tredje pris i 80 meter löpning.