Malms skola i Borgå

Carl Oscar Malm grundar den första dövskolan i Borgå

I de nordiska länderna grundades dövskolor i början av 1800-talet. År 1809 grundade Per Aron Borg Manillaskolan i Stockholm. Denna skola hade det största inflytandet på dövundervisningen i Finland. På Manillaskolan studerade några döva från Finland under 1800-talet, varav den mest kända var Carl Oscar Malm (1826–1863).

Malm studerade på Manilla från 1834 till 1845. Malms återkomst till hemstaden Borgå utlöste en debatt om grundandet av en dövskola i Finland. Malm drömde själv om att grunda en skola och den första officiella framställningen i ärendet gjordes redan 1846. Projektet beviljades inte finansiering och Malm inledde sitt undervisningsarbete som privatlärare åt två döva pojkar. Den 16 september 1846 annonserade han i Borgå Tidning att han skulle öppna en privat dövskola i Borgå. Skolan skulle ha sin verksamhet i fadern Anders Gustaf Malms hemgård. Undervisningen var till sin karaktär kunskapsbaserad och bildande och gavs på teckenspråk och skriftspråk – undervisningen var alltså tvåspråkig.

Enligt uppgift gick 29 elever i Malms privata skola under de mer än tio år som den var verksam, och därmed fick endast ett fåtal döva i vårt land gå i skolan. Malm hade ambitiösa mål för sin undervisning och han ville erbjuda undervisning till barn från alla samhällsklasser. På Malms initiativ genomfördes den första räkningen av antalet döva i Finland 1848. Resultatet var 1 466 döva, varav 602 var under 20 år.

Malms skola hade fortlöpande ekonomiska svårigheter och målet var att få statlig finansiering för skolan. Trots ansträngningarna erhöll skolan inte det önskade stödet, men Malm beviljades ett personligt bidrag på 200 rubel i året. En direktion för Malms skola bildades 1857. Direktionen skulle stöda skolans verksamhet och dess medlemmar var kända Borgåbor såsom Johan Ludvig Runeberg. Tack vare direktionens arbete kunde skolans ekonomi förbättras, skolan fick större utrymmen, lön kunde betalas till lärarna och antalet elever ökade.